W tej zakładce najdziesz propozycje ćwiczeń i zabaw przy użyciu przedmiotów, które z pewnością masz w swoich domowych zbiorach. W ten sposób chcę pokazać, że naprawdę nie potrzeba konkretnych specjalistycznych pomocy, używanych w gabinecie przez terapeutę dziecka, aby kontynuować to, co logopeda wprowadza maluchom podczas spotkań terapeutycznych :-)
Pranie robi każdy. Jedni częściej, inni rzadziej, ale nie znam domu, w którym nie byłoby spinaczy. A że są kolorowe i różnorodne, przy ich użyciu można wykonywać z dzieckiem wiele ćwiczeń ogólnorozwojowych. Przede wszystkim są rewelacyjnym ćwiczeniem motorycznym dla rączek! Co jeszcze można zaproponować?
- Kategoryzacje według koloru oraz kształtu/rodzaju.
- Rozróżnianie tych, które są zepsute i dobre, czyli przeciwieństwa.
- Układanki lewopółkulowe oraz inne kombinacje do odwzorowania (można stworzyć szablon z okienkami, w których umieścimy kolejno ułożone spinacze).
- Ćwiczenia pamięci wzrokowej i słuchowej: układanie klamerek w danej kolejności - dziecko musi odwzorować to, co zobaczyło lub usłyszało.
- Układanie sekwencji: kontynuowanie wzoru, bądź uzupełnianie brakujących miejsc (tutaj zahaczamy również o ćwiczenia pamięci, myślenia logicznego i analogicznego).
- Ćwiczenia kodowania.
Klamerki można przyczepiać na sznurku lub np. do twardej tektury - wtedy właśnie angażujemy rączki, których stymulacja pomoże w prawidłowym kształtowaniu się mowy u dziecka.
Nauka jedzenia sztućcami to niełatwa sprawa i nie jest to takie hop siup, jak niektórym może się wydawać. Jedzenie rączkami to normalny i bardzo potrzebny etap w rozwoju dziecka. Nie mniej widok pociechy, która pięknie je obiad przy użyciu chociażby widelca jest niezwykle pożądany przez większość rodziców. Przy użyciu sztućców można potrenować również wiele ważnych umiejętności.
- Kategoryzacje według kształtu/rodzaju sztućca (może to być rozróżnienie ze względu na łyżki i widelce lub przez wzgląd na jakiś znak szczególny, ozdobę widniejącą na sztućcu - czy u Was w domu też czasami błąkają się sztućce z innej parafii? ;-)) i wielkości.
- Rozróżnianie brudnych i czystych.
- Tworzenie fantazyjnych układanek (nie tylko tych lewopółkulowych) oraz kombinacji do odwzorowania i odtworzenia przez dziecko na zasadzie "ułóż tak samo".
- Trening pamięciowy - odwzorowywanie tego co zapamiętamy wzrokowo lub słuchowo.
- Układanie szeregów i sekwencji.
- Ćwiczenia kodowania, a więc logiczne i analogiczne myślenie.
- Manualny trening - nauka prawidłowego chwytu, ale także przyzwyczajanie dziecka, że np. nóż to nie zabawka i można zrobić sobie nim krzywdę, bo jest ostry.
Komentarze
Prześlij komentarz