Każdy logopeda poza sporym zasobem pomocy powinien mieć również specjalistyczne książki :-)
Podręcznik akademicki zawierający wzory postępowania logopedycznego przydatne podczas terapii konkretnych zaburzeń. Piękny tom w grubej oprawie, podzielony na 5 większych rozdziałów:
I. Sprawności formacyjne.
II. Zaburzenia mowy związane z niewykształconą kompetencją językową.
III. Zaburzenia mowy związane z zaburzeniami sprawności realizacyjnych.
IV. Zaburzenia mowy związane z rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych.
V. Podtrzymywanie i doskonalenie sprawności językowych i komunikacyjnych.
Najnowszy tom z serii "Logopedia XXI wieku" wydawnictwa Harmonia Universalis. Porządkuje wiedzę z zakresu logopedii, pozwala na wieloaspektowe spojrzenie na problemy z komunikacją językową. Składa się z czterech części:
Część I. Dziecko zagrożone nieprawidłowościami w rozwoju mowy i języka.
Część II. Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej.
Część III. Dziecko z wyzwaniami rozwojowymi - aspekty pracy terapeutycznej.
Część IV. Współpraca terapeuty z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
Publikacja profesora Mirosława Michalika - znakomitego człowieka i terapeuty, mającego ogromne doświadczenie w pracy z osobami dotkniętymi mózgowym porażeniem dziecięcym. Tom zawiera teoretyczne oraz praktyczne informacje dotyczące terapii pacjentów z tym zaburzeniem.
Publikacja prezentuje etapy rozwoju poszczególnych umiejętności u dzieci w konkretnym wieku. Zawiera również przykłady ćwiczeń, które można wdrożyć celem stymulacji rozwoju małego dziecka. 9 rozdziałów porusza następujące aspekty: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, kształtowanie się i rozwój mowy, zabawy, zachowań społecznych, emocji, dominacji stronnej oraz pamięci. Ostatni rozdział został poświęcony wczesnej nauce czytania.
Książka została podzielona na 3 części:
I. Podstawy teoretyczne (tutaj znajdziemy garść historii, odniesienia do filozofii, różnych koncepcji terapeutycznych oraz dokładny opis rozwoju funkcji poznawczych od urodzenia do 6 roku życia dziecka).
II. Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej (szczegółowy opis zaburzeń).
II. Metoda Krakowska (wszystko o MK, dokładny opis 17 elementów metody oraz przykładowe ćwiczenia).
Z pewnością każdy znajdzie w tej książce coś wartościowego, zarówno zwolennik, jak i przeciwnik metody.
Książka przedstawiająca współczesne poglądy dotyczące wczesnej diagnozy autyzmu, prezentująca przebieg terapii psychologicznej i neurobiologicznej. Będzie również znakomitą pomocą w przypadku terapii dzieci z zakłóceniami rozwoju poznawczego i językowego.
Niniejsza publikacja, której autorką jest profesor Marta Korendo powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenie autorki w pracy z osobami z zespołem Aspergera. Czytelnik odnajdzie tutaj informacje dotyczące neurobiologicznych przyczyn występowania ZA, sposoby efektywnej diagnozy oraz praktyczne wskazówki terapeutyczne.
W pierwszym rozdziale książki dr Haliny Pawłowskiej-Jaroń znajdziemy informacje dotyczące budowy i funkcji układu nerwowego, kolejno autorka umieściła teorię dotyczącą padaczki, pozostałe części prezentują zaburzenie z punktu widzenia pacjenta, rodzica, a także terapeuty. Bardzo cenna publikacja traktująca o wpływie epilepsji na wszystkie sfery życia.
Książka prezentuje obecny stan wiedzy na temat rozwoju mózgu małego dziecka. Autorka (matka trójki małych dzieci) opierając się na własnych doświadczeniach i fascynacjach przedstawia wszystkie możliwe czynniki, mające wpływ na rozwój mózgu. Jej spostrzeżenia są bardzo wiarygodne ponieważ pisząc przeżywała swoje własne sprawy związane z ciążą, rodzeniem dzieci i ich wychowywaniem. Przekonuje jak dużą rolę w procesie rozwoju odgrywają rodzice.
Publikacja opisuje lustrzane neurony, dzięki którym możliwe jest współodczuwanie radości lub smutku bez słownego porozumienia się z drugim człowiekiem. Odkrycie ich przez neuronaukowców to niewątpliwie przełom. Autor zaznacza jednak, że konieczne jest ich odpowiednie stymulowanie od urodzenia. Tezy o lustrzanych neuronach są dla niektórych kontrowersyjne, nie mniej warto przeczytać te 100 stron i wyrobić sobie własne zdanie na ten temat.
Pozycja będąca zaprzeczeniem niemalże wszystkiego, co możemy przeczytać w "Empatii". Świadczy to na pewno o tym, jak szybko świat idzie do przodu. Autor wykazuje, że neurony lustrzane nie istnieją, a badania, które przeprowadzono były bardzo nadinterpretowane. Z pewnością warto sięgnąć po pozycję i zestawić fakty z własnymi doświadczeniami.
Ludzki mózg jest niewątpliwie fascynujący i cały czas (pomimo ciągłych badań) niektóre jego obszary stanowią dla nas zagadkę. Manfred Spitzer zawarł w swojej książce informacje dotyczące procesów uczenia się; sygnalizuje wpływ osobowości, emocji i motywacji na pracę naszego mózgu. Opiera się na licznych eksperymentach, które przywołuje celem potwierdzenia swoich spostrzeżeń.
Pojęcie demencji kojarzy nam się głównie z osobami starszymi. Otóż dzisiejszy świat stwarza znakomite warunki do rozwoju cyfrowej demencji już u najmłodszych użytkowników języka. Spitzer opisuje to zjawisko oraz jego przyczyny; przestrzega przed tym jak bardzo negatywnie mogą wpływać na nasze umysły wysokie technologie i do czego prowadzi takie przestymulowanie mózgu cyfrowymi rozrywkami. Ta książka to przestroga dla każdego z nas!
Komentarze
Prześlij komentarz